Vznik
Sd.Kfz.222 tvoril chrbtovú kosť celej rady ľahkých obrnených
prieskumných vozidiel od Sd.Kfz.221 po Sd.Kfz.261 postavených na
unifikovanom štvorkolesovom podvozku firmy Horch.
Typ Sd.Kfz.222 je bojové vozidlo, ktoré pôvodne
slúžilo k vykonávaniu prieskumu a k ochrane radiovozov
pri zaisťovaní terénu a pri komunikácií
prieskumných jednotiek s velením. Neskôr slúžilo aj
v bojoch proti partizánom.
Oficiálny názov vozidla bol "leichte Panzerspähwagen (2
cm)
(Sd.Kfz.222)".
Označenie Sd.Kfz. znamenalo skrátený názov Sonderkraftfahrzeug, teda vozidlo pre zvláštny účel.
Konštrukcia
Všetky
tieto typy boli konštrukčne veľmi podobné, čo
znamenalo obrovskú úsporu nákladov na ich vývoj a
výrobu a umožňovalo taktiež poľným opravárenským
dielňam držať menšie množstvo náhradných dielov.
Vozidlo bolo tvorené rovnými pancierovými plechmi,
navarenými na seba v rôznych ostrých úhloch, takže
na celom vozidle v podstate nebola plocha, na ktorú
by mohla dopadnúť strela kolmo. Základom konštrukcie
bolo spojenie hornej a dolnej časti, každá s opačne
sklonenými stenami. Vozidlo sa tak od podvozku do
polovice rozširovalo a smerom ku streche potom zase
zužovalo. Ze spodnej polovičky vyčnievali predné i
zadné blatníky. Voľný priestor na bokoch medzi
blatníkmi bol vyplnený zavesenými krabicami na
náradie a materiál rôzneho druhu. Hrúbka
pancierovania bola u verzie ausf.A 14,5 mm na čelnej
stene (u neskoršej verzie ausf.B bola zosilnená až
na 30 mm), 8 mm
na bočných stenách a 5 mm na zadnej časti, vrchnej
časti a podlahe.
Veža bola zváraná z pancierových plechov o hrúbke 8
mm, mala tvar 10-bokého nepravidelného ihlanu. Veža
nemala vrchnú pancierovú dosku, ale zvýšený
2-krídlový rám vyplnený hustým pletivom. Krídla
tohto krytu sa dali vyklopiť do strán. Pletivo
nedokázalo odolat priamej streľbe z protitankových
zbraní, malo slúžiť ako ochrana pred vhodením
ručného granátu do vozidla či šrapnelmi z tohto
granátu príp.proti streľbe z ľahkých pechotných
zbraní. V prednej časti veže boli 2 výrezy na zbrane
vozidla. Stredným výrezom prechádzal 2 cm kanón (vo
verzii auf.A to bol KwK30 L/55, v neskoršej verzii
auf.B to bol KwK38 L/65). Ľavým výrezom prechádzal
spriahnutý guľomet MG34, umiestnený v samostatnej
lafete, ktorá bola spriahnutá s kanónom. Obidve
zbrane boli umiestnené vo verzii ausf.A na spoločnom
podstavci Sockellafette, vo verzii ausf.B na
závesnej lafete Hängelafette 38.
Posádka
Posádku tvorili 3 osoby - vodič, strelec a
veliteľ.
Vodič sedel v prednej
časti vozidla mierne vľavo od stredovej osy a
vozidlo ovládal pomocou klasického automobilového
volantu. Po bokoch v spodnej časti bočných stien mal
k dispozícii pre vstup a výstup z vozidla dva
prielezy s pancierovými dverami.
Prielezy mali
tvar nepravidelného lichobežníka. Boli kryté
pancierovými dverami, ktoré sa otvárali smerom
dozadu. Vo veži mali stanovište
dvaja ostávajúci členovia posádky - strelec a
veliteľ. Strelec sedel na pravej strane veže,
ovládal streľbu z 2 cm kanóna ako aj z guľometu
MG34. Veliteľ sedel v ľavej časti veže. Fungoval aj ako
nabíjač oboch zbraní. Výhľad von mal veliteľ ponad
vrchnú hranu veže, krytý pletivovým rámom. Určitý
výhľad veliteľovi vozidla a aj strelcovi
zabezpečovali aj bočné priezory na veži. K nástupu a výstupu
využívali strelec aj veliteľ vrchnú otvorenú časť
veže.
Výroba
Typ Sd.Kfz.222 bol vyrábaný od roku 1936 až do júna
1943.
Vývoj prebiehal v továrni Eisenwerk Weserhütte AG v
Bad Oeynhausen. Karosériu kompletovala továreň Auto
Union v Zwickau a montáž vykonávali firmy F.Schichau
v Elbingu, Maschinenfabrik Niedersachsen v Hannoveri
a taktiež v
Bűssig-NAG.
Pohonnú jednotku Sd.Kfz.222 tvoril benzínový
osemvalec Horch V8 3,5l s maximálnym výkonom
75 koní pri 3600 otáčkach za minútu. Prevodovka
Horch Einheits umožňovala radenie 5 stupňov pre
jazdu vpred a jedného reverzného.
V septembri 1940 po niekoľkomesačnom prerušení
produkcie prešla
výroba Sd.Kfz.222 na upravenú verziu ausf.B. Hlavnou novinkou bolo využitie modernizovaného
zosilneného podvozku Einheitsfahrgestell I s novým
označením Horch 801/v. Nový podvozok so sebou
priniesol nový motor a síce Horch V8 3,8l s
maximálnym výkonom 81 koní pri 3600 otáčkach za
minútu. Taktiež bol posilnený čelný pancier a to až
na 30 mm. Do veže bola umiestnená závesná lafeta
Hängelafette 38
pre umiestnenie nového 2 cm kanóna KwK38. Nové boli
aj čelné a bočné priezory.
Celkovo bolo vyrobených 989 ks
vozidiel tohto typu. |