Pancierové vlaky počas SNP zohrali
veľmi významnú úlohu. Povstalecká armáda sa od počiatku SNP musela
vyrovnávať s nedostatkom ťažkej bojovej techniky a nízkou
motorizáciou povstaleckých jednotiek. Nemecká armáda na tom bola
podstatne lepšie. Jej vysoká motorizácia a skúsenosti
z predchádzajúcich bojov na iných frontoch z nej robili ťažko
prekonateľného protivníka.
Keďže sa územie stredného Slovenska – na ktorom prebiehala podstatná
časť bojov – vyznačovalo hustou sieťou železníc a v hornatom
teréne sa vyskytovalo množstvo tunelov, kde mohli byť vlaky ukryté
pred leteckými náletmi, predstavovali pancierové vlaky pre velenie
1. československej armády širokú možnosť využitia v ofenzívnej
činnosti na pomerne rozsiahlom povstaleckom území.
V železničných dielňach vo
Zvolene spolu s pracovníkmi evakuovanými zo železničných dielní vo
Vrútkach
postavili v rekordnom čase 3 improvizované pancierové
vlaky: Štefánik – Hurban – Masaryk. Na stavbu boli použité kotlové
a pancierové plechy z Podbrezovských železiarní. Základ konštrukcie
tvoril bežne používaný železničný materiál (plošinové vozne typovej
rady Vr, kryté vozne typovej rady Vd a lokomotíva R320). Výzbroj
tvorili rôzne typy poľných kanónov, ťažkých guľometov a nepojazdných
tankov LT-35 a LT-38. Pancierové vlaky tvorili dve súpravy – bojovú
a zabezpečovaciu.
Bojová súprava sa skladala
z predsunutého (tykadlového) delového a súčasne veliteľského vozňa,
tankových vozňov, opancierovanej lokomotívy (zvyčajne bola
umiestnená medzi dvoma tankovými vozňami) a guľometného vozňa. Pri
výstavbe tankových vozňov sa použilo niekoľko nepojazdných tankov
LT-35 a LT-38 s nepoškodenou vežovou výzbrojou (kanón vz. 34 kaliber
37 mm, ťažký guľomet vz. 35, kanón vz. 38 kaliber 47 mm). Pri stavbe
delových vozňov sa použili delostrelecké kanóny, pre ktoré neboli k
dispozícii ťahače. Ich výzbroj dopĺňali dva ťažké guľomety po
stranách vozňov. Predsunutý alebo veliteľský vozeň niesol dva ťažké
guľomety vz. 35, 37 alebo 7/24. Guľometný vozeň tvorilo päť ťažkých
guľometov, štyri na bokoch a jeden v čele. Jeden ľahký guľomet vz.
26 sa nachádzal v kabíne rušňovodiča. Zostava sa mohla podľa potreby
meniť. Posádka bola vyzbrojená samopalmi. Spojenie medzi vozňami
zabezpečovalo telefónne a zvukové signálne zariadenie.
Zabezpečovaciu (alebo ubytovaciu)
súpravu tvorili bežne používané železničné vozne a lokomotívy bez
úprav.
Štefánik
Výstavba
tohto prvého z celkovo troch pancierových vlakov začala 4. 9. 1944
v železničných dielňach vo Zvolene. Jeho výroba trvala 14 dní.
Stavbu viedol H. Velan. Pre nedostatok pancierových plechov bol
vlak vybavený obyčajným kotlovým plechom, ktorý sa používal pri
opravách lokomotív. Výzbroj tvoril čs. horský kanón vzor 15, kalibru
75 mm v čelnej stene delového vozňa, 2 kanóny kalibru 37 mm v
tankových vozňoch a 10 ťažkých guľometov kalibru 7,92 mm. Veliteľom
vlaku bol kpt. F. Adam, zástupcom veliteľa npor. A. Tököly, posádku
tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval na
úseku Zvolen – Krupina. Dňa 27. septembra 1944 bol nasadený na
úseku Hronská Dúbrava – Kremnica. U Starej Kremničky zasiahol do
ťažkých bojov povstaleckých ozbrojených síl s nemeckými jednotkami
postupujúcimi od Handlovej smerom na Zvolen. kde poskytol
delostreleckú podporu pechote a ľahkým tankom. Bolo to vôbec prvé
nasadenie improvizovaného pancierového vlaku počas SNP. Pri presune
v Hronskej Dúbrave zničili nemecké lietadlá predsunutý vozeň. Po
oprave vo Zvolene úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom,
Jalnej a Hronskej Dúbrave, odtiaľ sa 18. 10. 1944 presunul ku
Krupine, kde zasiahol do bojov proti bojovej skupine SS Schill, 20.
10. 1944 do bojov o Dobrú Nivu, kde ho viackrát napadlo nemecké
letectvo. Po priblížení nemeckých jednotiek ku Zvolenu 25. 10. 1944
opustil mesto ako posledný vlak, presunul se do Banskej Bystrice a
odtiaľ do Ulmanky, kde zostal zablokovaný ustupujúcimi vlakovými
súpravami. Posádka znehodnotila zbrane a prešla na partizánsky
spôsob boja.
Hurban
Bol
dokončený za 11 dní začiatkom októbra 1944 taktiež v železničných
dielňach vo Zvolene. Podobne ako Štefánik bol opancierovaný
obyčajným kotlovým plechom – naviac bolo pancierovanie doplnené
štrkovou vrstvou v medzistene. Výzbroj tvorila poľná húfnica vzor
14/18 kalibru 100 mm v delovom vozni, 3 kanóny 37 mm v tankových
vozňoch a 10 ťažkých guľometov ráže 7,92 mm. Veliteľom bol kpt. M.
Ďuriš – Rubanský, zástupcom npor. D. Miartuš, rušňovodičom P. Maťaš.
Posádku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré strelby
absolvoval na úseku Zvolen – Krupina, potom bol nasadený na úseku
Hronská Dúbrava – Žiar nad Hronom. 4.septembra 1944 bol nasadený do
ofenzívnej akcie pri Čremošnom, kde zahájil povstalecký protiútok.
Dostal sa do stretu s nemeckými jednotkami prvého sledu, ktoré
nemali delostreleckú podporu a donútil ich prejsť do defenzívy.
Napokon bol postup Hurbana zastavený porušením koľajníc a poškodením
lokomotívy. Pechote sa nepodarilo dostatočne skĺbiť svoje akcie s
postupom tohto pancierového vlaku a útok sa nakoniec nepodarilo
rozvinúť. Napriek tomu bola akcia úspešná, pretože donútila Nemcov k
ústupu. V tomto boji bol značne poškodený. Po oprave pôsobil na
úseku Banská Bystrica – Diviaky. Dňa 23. 10. 1944 úspešne zasiahol
do bojov pri Heľpe. Potom kryl ústup povstaleckých jednotiek v smeru
Brezno – Banská Bystrica, odtiaľ sa presunul do Harmanca, kde ho
posádka odstavila v tuneli a po znehodnotení zbraní prešla na
partizánsky spôsob boja.
Masaryk
Bol
dokončený v polovici októbra 1944 v železničných dielňach vo
Zvolene. Jeho výstavba trvala najkratšie - len 10 dní. Bol to
posledný pancierový vlak postavený počas SNP, ale technicky
najdokonalejší. Na rozdiel od prvých dvoch vlakov bol opancierovaný
kvalitným špeciálnym plechom zo železiarní Podbrezová, ktorý bol
pôvodne vyrobený pre nemecké ponorky. Výzbroj tvoril poľný kanón
vzor 17 kalibru 80 mm v delovom vozni, 4 kanóny 37 mm v tankových
vozňoch a 11 ťažkých guľometov ráže 7,92 mm. Veliteľom bol kpt. J.
Kukliš, zástupcom veliteľa por. J. Belko, posádku tvorilo 71 mužov.
Ostré streľby absolvoval v priestore Pliešovce – Sása. Potom byl
nasadený v priestore 2. taktickej skupiny 1. čs. armády na
Slovensku, na úseku Brezno – Červená Skala. Počas všeobecného útoku
nemeckých okupačných vojsk zasiahol do bojov proti jednotkám 18.
divízie SS Horst Wessel, dňa 21. 10. 1944 podporil protiútok
povstaleckých vojsk u Červenej Skaly, kde zničil oporný bod v budove
stanice. V boji bol poškodený a po oprave vo Zvolene sa spolu
s pancierovým vlakom Hurban 23. – 24. 10. 1944 zúčastnil obranných
bojov na Horehroní. Aj keď bol zásahom do lokomotívy značne
poškodený, niekoľko hodín odolával nepriateľskej paľbe, dokiaľ sa ho
nepodarilo náhradnou lokomotívou odtiahnuť do Harmanca. Posádka ho
odstavila v tuneli a po znehodnotení zbraní prešla na partizánsky
spôsob boja.
Nemecké vojská sa niekoľkokrát pokúšali tieto vlaky zničiť aj
leteckými náletmi. Luftwaffe podnikla celkom štyri nálety s cieľom
zničiť alebo vyradiť ich z bojov. Celkovo sa týchto náletov
zúčastnilo 25 lietadiel. Avšak nie s očakávaným úspechom.
Pancierovým vlakom pomáhali železničné tunely, kde mohli vlaky
prečkať nálet a taktiež pôsobenie lietadiel 1. čs. stíhacieho pluku.
Je nutné spomenúť, že v nemeckých lietadlách sedeli zväčša neskúsení
piloti z leteckých škôl, čo zvyšovalo neúspech nemeckých náletov.
Napriek tomu sa nemeckým lietadlám podarilo poškodiť na mnohých
miestach povstaleckého územia koľajnice a taktiež úplne zničiť
predsunutý vozeň Štefánika. Hoci boli pancierové vlaky vďaka slabému
pancierovaniu ľahko zraniteľné, spôsobené škody - či už
nepriateľským letectvom alebo delostrelectvom - neboli nikdy natoľko
také veľké, aby ich železničiari vo Zvolene a Vrútkach nedokázali
včas opraviť.
Zdroj:
DEJINY SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO
POVSTANIA 1944, 5 zväzok, Pravda 1984
http://www.valka.cz
http://www.druhasvetova.net |